
|
Djupet
i vattenytorna målas fram, ju djupare, desto mörkare
färg.
Efter att ha grundmålat ytorna med en gulvit grunfärg,
lackar jag med ett lager blank trälack för att ytan inte
skall suga.
Sedan målas bottenfärgen.
Jag använder helst oljefärg av konstnärstyp eftersom den
torkar så pass långsamt att man i lugn och ro kan tona ut
färgerna mjukt från ljusare till mörkt.
|
Jag
späder färgen med en tunn blandning av linolja och
balsamterpentin med ett par droppar sickativ för att
färgen överhuvudtaget skall torka.
De
två färger jag använder är Brun umbra och
Elfenbenssvart där jag först stryker hela ytan med
brun umbra så pass tunt att grundfärgen lyser igenom
lite. Därefter lägger jag i svart i de djupa ytorna
och tonar ut färgen med en mjuk flat pensel.
|
|
När
färgen torkat efter någon dag lackar jag över med
trälack.
Ibland
lägger jag ytterligare en ny, ytterst tunn lasyr med
brunt o svart för att öka djupkänslan.
Det är viktigt att de olika lagren lyser igenom
lite på en del ställen för att ge liv i vattnet.
|
|
|

|

|
Utloppet
från kraftstationen lackar jag bara med trälack,
medans turbindamen behöver lite "riktigt"
djup vid dammluckor etc.
"Realistic Water" hälls försiktigt ut
över ytan, max 2mm tjocklek. Det flyter rätt trögt,
vilket är bra för då hinner man med och fixa så
vattnet inte rinner iväg. |
|
Jag
använder ett spikhuvud som jag doppar upp och ned
för att sprida vätskan över ytan.
Vid trånga passager kan man använda en tandpetare
för att få vätskan att fylla ut.
|
|
|
Vätskan
är i början aningen dimmig, men klarnar efter ett dygn då
den härdat. Fyllningen flyter ut långsamt och bra, men
krymper aningen vilket ger ett visst "kvarhäng"
efter kanterna, därför är det viktigt att inte fylla för
tjockt. Lägg hellre på ett lager till istället.
Vätskan härdar på ett dygn, men behöver ett par veckor
för att bli så pass hårt att man kan ta på ytan.
Som avslutning kan man lägga på ett lager trälack för
att ge en mer motståndskraftig yta. |
|
Top
|
Bräddavrinningen. |
|
Turbindammen
har bräddavrinning där överskottsvatten forsar över
murkanten, ner till forsen.
Här behövs det bl.a. ordnas ett antal mindre
"vattenfallsformationer"
|
 |
De
fuktiga murytorna "målas fram" med en tunn lasyr
av brun umbra och svart.
Vattenkaskaderna fixas med Woodland Scenics "Water
effects" som är ett siliconliknande gel.
Gelen är ogenomskinligt vit när den pressas ur flaskan,
men torkar helt genomskinlig efter något dygn. |
|
 |
 |
Vattenkaskader
görs helst i förväg på sidan om.
Underlaget bör vara "fett glansigt" för
att "vattnet" skall lossa lätt. Jag har
använt bakplåtspapper.
Gelen stryks ut, inte alltför tunt.
Med hjälp av en tandpetare "drar" man ut
gelen så att ytan blir randig.
|
|
Man
kan blanda vitt /gulvitt i gelen för att färga den
dimmigare, men effekten är svår att uppskatta då
man inte kan se hur mycket vitt man bladat i.
Här
är lite olika provblandningar med olika mängd vitt
när gelen har torkat.
Mest vitt i den till vänster och den är helt
oanvändbar eftesom den ger ett "dött"
intryck. |
|
|
 |
 |
Gör
många provbitar och välj sedan ut de bästa.
Här har jag skurit till ett par bitar från omgången
med bara lite vitt inblandat, så att de passar muren. |
|
Bitarna
fästs enklast med ett par droppar "Water Effects"
och gärna med några rännilar som ansluter ovan och
under kaskaden. De syns på bilden som
vita ränder ovanför kaskaden. De kommer senare åter
att bli genomskinliga.
|
|
|
 |
Efter
en vecka ser bräddavrinningen ut så här.
|
|
Top
|
|
Den
steniga forsen |
Den
nedre delen av forsen som leds på sidan av kraftstationen
är stenig med stenar liggande lite huller om buller i
strömfåran bredvid huset. Här skall vattnet strömma
över och kring stenarna på vissa ställen skall det göras
skum i virvlarna.
|
 |
 |
Stenarna
är utvalda stenar från det grövsta överskottet
från en silning av sand från en grusgrop.
Stenarna fästs med någon droppe WS Water effects |
|
När
stenarna fastnat läggs de första
"strömvirvlarna"
Water effects läggs på direkt ur flaskan i strängar
som skall efterlikna vattnets formationer mellan
stenarna. Även nedanför stenarna bildas det ström-
virvlar och formationer.
|
|
 |
 |
Med
hjälp av en tandpetare justeras strängarna.
Vid avsatsen läggs rikligt med strängar för att
skapa struktur i forsen.
|
|
Water
Effects torkar helt genomskinligt som på bilden.
|
|
|
För
att skapa det vita skummet i forsen torrpenslar man med
gulaktigt vitt överst på en del av strängarna samt efter
hela kanten på avsatsen. Även på formationerna
"nedanför" de sista stenarna.
(Vitmålningen kom tyvärr inte med i denna bildserie) |
|
En
ny omgång med strängar med påföljande torrpensling kan
läggas på om man önskar.
När strängarna torkat krymper de en del och lämnar en del
håligheter.
Därefter behövde jag höja vattennivån och samtidigt
fylla de uppkomna håligheterna.
Det gjordes med WS Realistic Water, precis som i dammen här
ovan.
Jag lutade dioramat bakåt för att få "fall" på
vattnet. Med hjälp av tandpetare kan man flytta runt
vätskan så den fyller alla håligheter. |
|
En
egenhet de produkterna har är att när man fyller på med
Water Effects eller Realistic Water ovanpå tidigare härdad
och klara strängar av Water Effects är att de gamla
strängarna åter blir mjölkigt vita.
Det ser inte alls bra ut, men håll ut. Efter en eller två
veckor har strängarna åter klarnat och endast den vitgula
torrpenslingen lyser nu upp forsen. |
|
|
 |
 |
Här
har forsen alldeles nyss fyllts med RW
och alla gamla strängar har åter blivit vita....
Några dagar senare har de ytligaste delarna åter
klarnat.
|
|
Ju
djupare vatten desto längre klarningstid.
Fortfarande en vecka efteråt ser det ut på samma
sätt. Återkommer med bilder när det ser bättre ut. |
|
|
Samma område i forsen efter ytterligare en vecka.
Dimmorna har skingrats och det är bara de
torrpenslade virveltopparna som lyser vita.
|
|
|
|
|
|
. |
|
Top
|
|
Brädsatt
fors |
|
Nedanför
en dammlucka brukar det ofta finnas någon form av plan yta
där vattnet strömmar ut innan det rinner ner i den djupare
strömfåran igen. På sådana plan bildas det speciella
mönster.
När jag var i Mackmyra var det för lite vatten för att
det skulle bli något att ha som förebild. |
|
 |
 |
Men
i närheten av mitt arbete finns denna fors i Svartån,
alldeles nedanför slottet i Västerås.
Här kommer ett övningsexempel på att forma ett
liknande vattenflöde.
|
|
I
exemplet är bottnen målad randigt umbra på en ockra
bottenfärrg. På dioramat är underlaget i orginal
byggt med plank och har en ljusare ton.
|
|
|
 |
 |
Strängar
med "Water Effects" läggs ut på
underlaget:
Strängarna slätas sedan ut till en tunnare hinna.
|
|
För
att komma åt i den trånga forsen har jag gjort ett
T-format specialverktyg av styrenstrips.
|
|
 |
 |
När
gelen är utstruken "dabbar" jag verktyget
hastigt upp och ned.
|
|
Detta
skapar "åsar" i forsens längdriktning. |
|
|
 |
 |
Sedan
skall "fjädermönstret" skapas
Verktyget dabbas återigen snabbt upp och ned,
nu på tvären.
Genom att dabba lite utanför "orginalpölen"
kan man utöka ytan med tunna
fjäderformationer.
|
|
Gelen
är som tidgare skrivits mjölkvit innan den torkat.
Det är ingen bra idé att försöka färga gelen med
vitt i förväg. Dels för att det är svårt att
beräkna hur vitt det blir och dels för att delar av
formationen faktiskt skall vara genomskinlig.
|
|
|
 |
 |
Ett
par dagar senare är formationerna hårda och helt
genomskinliga.
Torrpensling med gulvitt, tunt och försiktigt på
åsarnas toppar. |
|
Här
har Polly Scale "D&DRGW Building Cream"
använts.
Notera att man spaar ut en del genomskinliga strängar i
längsriktningen och låter det inte skumma i de yttre lite
lugnare fjäderformationerna. |
|
Så
här blev det på det betydligt ljusare
"brädunderlaget" på dioramat |
|
|
 |
|
|