Motorvagn X10

sidan uppdaterad:  2008-08-27  Back


Förebild Modell Om bygget av modellen Fler bilder

samtliga foton: Olle Frykmo

Förebild 
  Tillverkningsår: 1983 - 1993
Tillverkare: ASEA
Trafikbolag: VL (Västmanlands lokaltrafik)

Längd vagn:   24,9 m
Längd tågset: 49,8 m
Hjulbas: 2.600+18.000mm

Byggt antal 101 för olika operatörer.

* Uppgifter från Svenska Lok och Motorvagnar
Bilden ovan: VL:s X10 106 på Surahammars station 
vid invigningen av Bergslagspendeln 1992

Bilden till höger:  VL:s X10 nr 102 "Scheele" vid Västerås station 1992
Modell 
Klicka för en större bild Tillverkningsår 1992
Kaross: Hembyggd i styrenplast
Chassi: Första chassiet från Graham Farish Class 158
            senare utbytt mot ett Tomix

Klicka för en större bild

 

  top

Om bygget av modellen 

Chassie 1, Graham Farish class 158

Längd och avstånd mellan boggier på det första chassit från Graham Farish är i stort sett OK och behöver ej justeras.
Boggiesidor och plogar ombyggda.  
På underredet är avgasrör borttagna och ersatta med "lådor" av styrenplastbitar. Placeringen av "lådorna" stämmer ej överens med placeringen på X10, men det påverkar knappast helhetsintrycket i denna skala. Samma ändringar görs på vagnen utan motor.
Chassie 2, Tomix
Efter att drivningen hakat upp sig på det första chassit och det inte blev mycket bättre efter att chassit sänts in för reparation byttes chassit ut mot ett japanskt motorvagnschassi, en drivenhet till en Shinkansen Type 125. Inköpt via J.R Models i England.
Chassit brukar användas som utbytesenhet just till class 158, så det borde passa även min X10:a.
Chassit stämde bra på längden men var lite bredare så jag fick "fräsa" ur någon millimeter i karossen, tur att den var så kraftigt byggd. Tomix-chassit går bra, tyst och med mjuka starter. 
Klicka för en större bild Till höger: Det förtsa chassit från Graham Farish
Till vänster: Nuvarande drivdel från Tomix

I mitten syns kåpan med urfräsning för att passa till det nya chassit.
 

Till släpet har jag kvar underredet från Grafar

Tomix-chassit från sidan

Här är kåporna för motorvagn och släp monterade, motorvagnen har ännu inte fått korrekta boggisidor.

top

Kaross:
Kaross helt byggd från scratch med styrenplast.
Sidorna byggda i tre lager:
  ett kraftigt inre som stomme 0,75mm. (Detta skikt fick fräsas ned en bit för att få plats med Tomixchassiet)
  ett mellanskikt  0,25mm
  ett yttre 0,125mm, slätt med utskurna fönster 
   de räfflade sidorna är inskurna med räfflad styren i samma tjocklek
              
Taket är ett återanvänt tak från en Ibertren-motorvagn, nedslipad och spacklat.

Färgsättning:
Målad i färgschema för Västmanlands lokaltrafik från tidsperiod 1990-1994. 
  Fönstren på sidorna målade med svart blank färg, ej genomskinliga.
   Främre fönster klar styren, med svart bakgrund.
   Innan målning har fönstren maskerats med vitlim
  Därefter målning grundfärg och vit täckfärg.
  Ytterligare maskering innan den blå färgen sprutades på.
 
Klicka för en större bild

top

Fler bilder på modellen 

 

   

top