|
|
Motorvagn X10 |
sidan uppdaterad: 2008-08-27 Back |
|
Förebild | Modell | Om bygget av modellen | Fler bilder |
samtliga foton: Olle Frykmo |
|
|||||
Tillverkningsår:
1983 - 1993 Tillverkare: ASEA Trafikbolag: VL (Västmanlands lokaltrafik) Längd vagn: 24,9 m Längd tågset: 49,8 m Hjulbas: 2.600+18.000mm Byggt antal 101 för olika operatörer. * Uppgifter från Svenska Lok och Motorvagnar |
|||||
Bilden ovan: VL:s
X10 106 på Surahammars station vid invigningen av Bergslagspendeln 1992 Bilden till höger: VL:s X10 nr 102 "Scheele" vid Västerås station 1992 |
|||||
Tillverkningsår
1992 Kaross: Hembyggd i styrenplast Chassi: Första chassiet från Graham Farish Class 158 senare utbytt mot ett Tomix |
|||||
Chassie 1, Graham Farish class 158 Längd och avstånd mellan boggier på det första chassit från Graham Farish är i stort sett OK och behöver ej justeras. Boggiesidor och plogar ombyggda. På underredet är avgasrör borttagna och ersatta med "lådor" av styrenplastbitar. Placeringen av "lådorna" stämmer ej överens med placeringen på X10, men det påverkar knappast helhetsintrycket i denna skala. Samma ändringar görs på vagnen utan motor. Chassie 2, Tomix Efter att drivningen hakat upp sig på det första chassit och det inte blev mycket bättre efter att chassit sänts in för reparation byttes chassit ut mot ett japanskt motorvagnschassi, en drivenhet till en Shinkansen Type 125. Inköpt via J.R Models i England. Chassit brukar användas som utbytesenhet just till class 158, så det borde passa även min X10:a. Chassit stämde bra på längden men var lite bredare så jag fick "fräsa" ur någon millimeter i karossen, tur att den var så kraftigt byggd. Tomix-chassit går bra, tyst och med mjuka starter.
Kaross:
|
|||||
|
|||||