Den grå vagnen är ombyggd enligt "recept" av Jens
Dahlström i Modelltåg 92, som visserligen avsåg en H0-vagn men
det går lika bra med N-skalevagnarna.
I korthet går ombyggnaden ut på att
Översta falsen på
baljan kapas
Spaken för tömning tas
bort och hålet täcks över (Fleischmann)
En skyddsplåt monteras
över bromscylindern (på
bilden till höger)
|
|
|
|
 |
 |
|
Här
är båda vagnarna isärplockade för att lättare kunna
kapas och målas.
På
Fm-vagnen plockas de öppningsbara lossningsluckorna bort
och spaken kapas av, därefter limmas luckorna tillbaka.
Minitrixvagnens boggier skruvas lätt bort. Boggierna kan
tas bort även på Fm-vagnen, men var försiktig med den
tunna fjäderstången som håller kopplet på plats. Den
sprätter lätt iväg.
(Jag
hittade faktiskt min, trots att den kom på källargolvet)
|
|
|
 |
 |
Den
översta falsen på baljorna skall kapas för att efterlikna den
svenska vagnen. Det kan göras med en kapskiva, men ta det
försiktigt eftersom plasten smälter ihop av värmen.
Efter kapningen filas kanterna till och baljorna slipas med fint
sandpapper.
Till höger är båda baljorna kapade.
Notera skillnaden, Minitrix balja är lite lägre och lite
längre. |
Skyddsplåten
till bromscylinder kapas till av 0,5 mm styren.
Plåten är 9*9 mm och skall fästas på kortsidan ovanför
bromscylindern, i vänsterkant på baljan så att stegen får
plats bredvid. Ett urtag för göras för en fals på baljan.
Hålet efter lossningsspaken sätts igen med en liten
styremplastskiva, se pilen.
|
 |
 |
Underredena
är också olika, på Minitrixvagnen (och äldre Flm-vagnar) är
underredet i plast och genombrutet i stegänden.
Underredet på de nyare Flm-vagnarna är i metall och ej
genombrutet eftersom golvet döljer ett kulisskoppel.
Hela vagnen inklusive underrede grundmålas
med en ljust grå färg. Jag har använt Humbrol nr 1 blandat med
lika delar vitt målat med färgspruta utom på boggierna där jag
penselmålat för att inte få färg på hjulen som jag inte
monterade bort.
Vilken färgtyp man använder beror givetvis på vad man själv
känner sig hemma med. Jag föredrar (tyvärr)
lösningsmedelsbaserade färger som torkar lite långsammare som
grund och ytfärg samt att avsluta med akrylfärg av konstnärstyp
till "vädrings delen"
|
Även träplattformarna grundmålas med samma ljusa gråa
färg.
Gjutningen av plattformarna har en trästruktur. Genom att måla
över plattformarna med en tunn brun färg får man trästruktur
och skarvar att framträda. |
 |
Efter grundfärgen har
torkat har jag fortsatt att måla vagnen med humbrolfärg och
pensel i två olika gråa kulörer. Den ljusare färgen skall
efterlikna de ytor som är reparerade eller bättringsmålade. |
Därefter fortsätter jag penselmåla med akrylfärg.
Färgen är mycket utspädd med vatten, järnoxidrött, brun umbra
och lite gulockra för att få fram olika grader av slitage
och rost. Man kan även som på den vänstra vagnen, torrpensla
vissa ytor. |

|

Klicka på bilden för
en större bild |
|
|