2007-01-28
Delarna till första prototypkåpan har kommit hem.
|
|
 |
|
|
Grundkonstruktionen
fungerade som tänkt, även de knepigare vikkonstruktionerna.
En del småmissar i måtten blir det nästan alltid på
första plåten, då det är rätt knepigt att räkna ut storleken
vid vikningar och rundade former.
Här är kåpan sammanbyggd bakom den nya bygeln och några
andra smådetaljer.
|
|
|
 |
|
|
På
spåret ser Hg:n ut så här med en tillfällig bottenplåt
av styren för proven mot underredet.
|
|
|
 |
|
|
En
närbild på LLXJE-bygeln, även här behövs en del
småjusteringar.
|
|
|
|
top
|
2007-02-01
En ny drivning från Tomix ser ut att bli riktigt bra.
|
|
 |
|
|
I
det här läget har jag haft en hel del kontakt med Anders
på Nmodell och han låter mig prova ett alternativt
underrede från Tomix. Det liknar Kato-chassiet men har
svänghjul och måtten är nästan perfekta, förutom att
motorn sitter någon millimeter för långt bak. Det går
att kränga på kåpan om man kapar lite i framänden på
underedet.
Men Hg:n ser då ut att ha kommit lite i "bakvikt"
med boggierna alldeles för långt fram.
Så om vi skall gå vidare får man kompromissa lite med
storlek och skala.....
Däremot har underredet hyggliga gångegenskaper, betydligt
bättre än Kato-varianten.
Redan utan ballast klarar loket 6 godsvagnar och det finns
plats för rätt mycket ballast under kåpan
vilket kommer att göra loket ett par snäpp bättre.
Även i original är loket avsett för lättare
godstågstjänst, så det stämmer väl rätt bra.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Loket
från sidan, nu med ett par försök till boggie-sidor,
detaljerna skall bli lite nättare.
|
|
|
Ytterligare
en suddig videosnutt, nu med provkåpan på Tomix-chassiet
|
|
|
|
|
|
2007-02-04
Omkonstruktion av kåpan för att passa Tomixchassiet.
|
|
Min
tanke är ju att kunna förbereda konstruktionen för en
eventuell mindre serieproduktion.
Alltså är det bara att försöka hitta en bra kompromiss
som fortfarande ser ut som en Hg.
Vissa mått måste ökas och andra justeras för att vi
skall hitta en balans i utseendet.
Här kommer den stora skillnaden mellan att göra en enstaka
modell och en som skall kunna göras i flera exemplar. På
en singelmodell kan man göra justeringar efterhand där man
i första läget gjort en mindre miss. På en seriemodell
måste delarna vara rätt när man släpper den, annars
måste småfelen justeras på alla modellerna och av alla
byggare.
|
|
|
 |
|
|
Och
så här kan det se ut på arbetsbänken efter ett tag. Det
går åt rätt många provmodellerför att få fram de
rätta proportionerna, måtten och vikningarna.
Min metod är att ta fram provmodeller i lite grövre papper
och i olika storlekar. Det är lättare både att skära
till provbitarna och att kontrollera måtten i större skala
än N-skalan :-)
På bilden syns i bakgrunden ett par prov i H0-skala, en hel
hög N-skale kåpeor som använts för att prova
anslutningen mot underredena.
I förgrunden står den första Hg-modellen jag byggde för
drygt tio år sedan, prototypkåpan med "bakvikt"
och längst fram ett arbetsexemplar av den slutgiltiga ?
konstruktionen i skala 1:100. |
|
|
|
top
|
2007-02-06
Fortsatt arbete.................... |
|
Arbetet
fortsätter med nya moment.
- Ny etsning av en plåt för prototyp 2, nu även med
bottenplatta och smådetaljer som räcken etc.
- Framtagning av boggiesidor och rambalksdetaljer, här är
Anders inblandad.
Om vi lyckas att få fram mer än ett par singelmodeller åt
mig är ju aldrig helt säkert.
Men med Hg-loket ser jag stora möjligheter att nå fram
till mål, konstruktionen är relativt okomplicerad och blir
relativt rättfram och enkel att bygga. (Och garanterat inte
så pillig som flakmoppen)
Om vi sedan inte behöver justera underredet mer än jag
gjort nu ser det riktigt bra ut.
Men en tidplan är som vanligt omöjlig att presentera i ett
hobbyprojekt.......
Det kommer mera....... tror jag i alla fall......... |
|
2007-03-18
Just nu har det gått troll i arbetet..... |
|
|
Plåten
till prototyp 2 har ännu inte gått iväg till etsning och
under tiden har vi fått sedvanliga japanska besked om att
Tomix-chassiet för tillfället är ur produktion.
Det känns inte som om det verkar vara en framkomlig väg.
Så vi tar ett par steg tillbaka, kanske vi genom andra
kontakter kan få till ett "custom-chassie"
istället.
Ett som vi lite bättre kan kontrollera tillgängligheten
på.
Om vi får till ett sådant blir det dessutom mera rätt
från början, med bättre mått på boggier och
framförallt borde vi kunna få dit mera tyngd.
Detta innebär också att prototyp 2, den lite
förstorade "kompromissen" inte är aktuell
längre.
Tillbaka till att bygga vidare på prototyp 1, den
skalariktiga kåpan.
Som tur är kan vi nog utnyttja en del av försöken på
provplåten till 2:an till det fortsatta arbetet, så allt
jobb är inte bortkastat.
|
|
|
 |
|
|
Provkåpa
i papper för prototyp 3 till höger. På den är bl.a
fronten sänkt och rambalken intgrerad i samma stycke som
sidorna. Arbetet med 3:an avvaktar nu besked om det går att
ordna ett special-chassie. Om det är OK skall
konstruktionen anpassas till det chassiet, om inte........
då blir det
väl stopp i utvecklingsarbetet ett tag framåt. |
|
|
|
|
2007-09-09
Äntligen på gång igen |
|
|
Efter
en del strul har jag nu återupptagit konstruktionsarbetet
på egen hand och återgått till prototyp 2.
Den nya etsplåten kom hem i slutet på september.
Tyvärr hade "korrekturavdelningen" missat ett par
plumpar i konstruktionen.
Ett par luckor hade "smält" samman med
bärplåten likaså några delar av huvrälerna.
Några styrenbitar ordnade tillfälliga luckor så att loken
ändå kunde byggas färdigt.
Men det behövs alltså ytterligare en justering av
plåtarna.
|
|
|
 |
|
|
Då
båda loken med det lätt modifierade Tomix-chassiet i
mitten.
Dekalerna tog jag fram redan i februari och till min
överraskning passade t.o.m. TGOJ-ränderna perfekt över
lyktorna.
Kåpor, hytt och luckor blev lika enkla att bygga som jag
hoppats.
De små lyktorna är betydligt pilligare, räkna med mer än
dubbelt så lång tid att få dit dessa som att bygga
kåpan.
Kåporna har tyngts med volframgranulat för att ge lite
mera tyngd till chassiet.
Jag lyckades höja vikten på kåporna från 8g till 34g och
lite mer skulle man kunna få in i hytten. |
|
|
|
|
|
|
|
|
TGOJ
Hg 207 i en "modern" målning och med små lykthus |
|
|
|
|
|
 |
|
|
SJ:s Hg 751 under bygge.
|
|
|
På
bilderna nedan har jag kompletterat med fönsterglas,
huvräler, handräcken och reflektorer i lykthusen och
prototyperna får väl räknas som klara. Precis som med
lyktorna blir det ett lite pilligt jobb, men är man
noggrann är det värt mödan.
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
 |
|
|
TGOJ
Hg 207 med den målning den hade under sin sista
tjänstgöringstid och utrustad med små Marchall-lyktor.
I brist på underreden har TGOJ-loket fått låna ett
SJ-lokets underrede vid fotograferingen.
TGOJ-lokens underreden skall ha två extra sandboxar på
varje boggie |
|
|
|
|
|
 |
|
|
Här
en bild på de nya strömavtagarna av egen konstruktion. De
monteras i fast läge, antingen uppfällda eller nedfällda.
Till vänster LLXJE och till höger MK2. LLXJE:n kan
också byggas i en modernare variant med dubbel
"släpsko" |
|
|
|
|
|
|
|