Till årets möte hade jag bestämt mig för att ta med färre
moduler jämfört med förra året, knappt två meter jämfört med
förra årets dryga fem meter.
Mest beroende på att jag inte ville undvika att behöva köra med
släpkärra. Förra årets hemresa i snöstormen var inte så rolig.
Sedan skulle ju deltagandet bli större på N-sidan i år. Det
skulle bli betydligt fler körmeter jämfört med förra året.
Tanken på vädret var nog riktig.
I år var det nerresan som gick i snöoväder.
T.o.m. på motorvägen Köping - Örebro låg snön både som tjockt
slask och packad till ett obehagligt tvättbräde som skakade om
både passagerare och moduler.
Modulerna klarade sig trots allt rätt bra, men givetvis blev det
lite problem.
En kombinerad växelmotor/switch skakade lös och släppte under
monteringen.
Det var en av infartsväxlarna från huvudlinjen, så problemet blev
tvunget att akut åtgärdas på lördagsmorgonen.
Lösningen var att montera bort växelmotorn från en
stickspårsväxel på stationsområdet. Lite bökigt var det
eftersom anläggningen redan var ihopbyggd och nästan körklar
så det var inte lämpligt att vicka upp modulerna för att komma å
bättre.
Det var bara att bitas ihop och koppla och löda knästående med
fokus i fel del av de progressiva glasögonen.
Men, klockan 09:50, tio minuter innan publiken släpptes in var
växeln åter i drift.
I centrum av min lilla
del på banan var Drambo station och industriområde.
Under vintern har jag kompletterat Drambo med två infartsmoduler
för att ansluta till modulbanans enkelspår.
Dessa har gått under arbetsnamnet Y-modulerna, eftersom de båda
har varsin Y-växel.
Mellan Drambo och Y-modulerna plockades ett par danska
dubbelspårsmoduler in så det blev ett rejält mötesspår.
Y-modul
2 - Myggebo
Y-modul 2
var den modul som under de sista veckorna fann sin utformning
och t.o.m fick en del grönska planterad.
Modulen har på ena sidan järnvägen ett skrotupplag och på den
andra ligger det ett rad
mer eller mindre förfallna och övergivna arbetarbostäder.
Under körningarna i helgen kom det också ett namn till
bostadsområdet och modulen.
På bilden syns det nog rätt tydligt hur namnet på bostadsområdet
uppstod.
Mellan järnvägen och husen är det mycket sankt och fuktigt.
Bostadsområdet kom
givetvis att kallas för Myggebo.
Byggt av bruket på värdelös mark som tillfälliga bostäder
någon gång när bruket expanderade.
Bostäderna lämnades senare vind för våg
Ett par bilder till av
husen på Myggebo
Y-modul
2 - Demonteringsanläggningen
På
andra sidan järnvägen blev det en uppställningsplats för
Modellbyggeriets
kombinerade vagnsverkstad och
demonteringsanläggning.
Här samsas gamla resgodsvagnar, den nedklottrade rälsbussen,
tillsammans
med ett nyrenoverat Tc-lok
Y-modul
2 - Ännu utan namn
Den
andra Y-modulen har ännu inte riktigt funnit sin utformning. En
vägövergång är uppsatt och lite grönska har lagts vid modellen
av vårt eget hus.
Drambo
Bruk - Stationsområdet.
Ljuset
ger intryck av tidig morgon vid Drambo station.
Det råder ett stort lugn på området.
De enda
personer som syns till är ett gäng spelsugna spelmän
vid lokstallet.
De skall spela
upp sig inför kvällens musikcafé på Sotluckan.
Om man tittar noga så
kan man hitta en till person som är igång.
Det lossas kabel vid det nya bredbandsdiket
På sidospåren står en
lite märklig blandning av vagnar och lok. Ett litet ånglok med en
tysk grusvagn bredvid de gamla spårrensarna och ett par vagnar
från destilleriet.
Ett My-lok rangerar
godsvagnar inför en senare avgång
Och på tal om
destilleriet så verkar det lika lugnt där som över allt annars
på mina moduler