Spårläggning i modulskarvar 

    Meny - FREMO-N


 
Spårläggning
 

På dubbelspårsmodulerna är det extra viktigt att placera spåren både i centrum på modulen samt med exakt 25 mm cc-avstånd så att övergången till grannmodulen blir korrekt.
 
För detta ändamål tillverkar jag en simpel spårjigg av några plywoodbitar där jag med en geringsåg sågat upp spår med rätt avstånd.
 
Med detta verktyg blir det också lättare att hålla spåren raka de närmaste
8-10 cm på varje sida om modulskarven.

På modulkanten försänks en skruv för varje räl. I dessa skruvar skall sedan rälerna lödas fast. På det viset kommer rälerna att vara stadigt fästa så att de inte rubbas eller skadas vid transport och oöm hantering.

Innan rälsen läggs, löds en anslutningsledning fast på undersidan av varje räl. Varje skensektion bör ha en anslutningskabel för garantera strömtillförsel.
I mitt fall kapar jag bort de yttersta sliprarna så att rälen ligger direkt mot modulkant och skruv.
 
 
Rälsbädden sär struken med vitlim och därefter är rälsen utlagd och anslutningsledningarna trädda genom hål till undersidan på modulen.
(Hålen syns på förra bilden)

Rälsen fixeras vid modulkant med hjälp av jiggen och med hjälp av rälsspik (som senare skall kunna tas bort) längs linjen.

Kontrollera att dubbelspåret håller avståndet hela vägen längs både böjar och raksträckor.
 
 
När limmet torkat lödes rälerna fast i skruven.

Se till at avståndet på rälerna inte rubbas vid lödningen.

 

Förbättrad variant vid skarven.
 
En nackdel med att låta ändstycket utgöra underlag för skenorna vid skarven är att ändstyckets material skulle kunna röra sig jämfört med rälsunderlagets material beroende på ändringar i temperatur och luftfuktighet.

Det är bättre att göra som på bilden till höger.
Låt rälsunderlaget gå hela vägen ut till modulskarven och montera skruvarna direkt i rälsunderlaget.
Löd på samma sätt som ovan.

Den här bilden är tagen vid en "intern" modulskarv på en stationsmodul och har fler spår än Fremo-skarvarna,
men tekniken blir den samma.

Upp


    

Ett viktigt tips !!!!!
 Även när rälerna är lödda till skruven kan rälsändarna lätt rubbas vid transport eller faktiskt redan medans du bygger på modulen. (Jag vet det har hänt mig allt för många gånger och det är inte roligt att byta ut eller försöka återställa en krokig räl).

Se alltid till att ha en skyddande bit av t-ex masonit vid spårskarven eller gärna över hela ändstycket om du har känsligt landskaps material nära skarven.
 
Eller ändå bättre - en extra lös modulände i 4 mm plywood eller masonit med hål för "handtaget"
De lösa ändarna fästs med bult och vingmutter i de ordinarie skarvhålen.

Upp