På
dubbelspårsmodulerna är det extra viktigt att
placera spåren både i centrum på modulen samt med
exakt 25 mm cc-avstånd så att övergången till
grannmodulen blir korrekt.
För detta ändamål tillverkar jag en simpel spårjigg
av några plywoodbitar där jag med en geringsåg sågat
upp spår med rätt avstånd.
Med detta verktyg blir det också lättare att hålla
spåren raka de närmaste
8-10 cm på varje sida om modulskarven.
På
modulkanten försänks en skruv för varje räl. I
dessa skruvar skall sedan rälerna lödas fast. På
det viset kommer rälerna att vara stadigt fästa så
att de inte rubbas eller skadas vid transport och oöm
hantering.
Innan rälsen läggs, löds en anslutningsledning fast
på undersidan av varje räl. Varje skensektion bör
ha en anslutningskabel för garantera strömtillförsel.
I mitt fall kapar jag bort de yttersta sliprarna så
att rälen ligger direkt mot modulkant och skruv.
Rälsbädden sär struken med vitlim och därefter är
rälsen utlagd och anslutningsledningarna trädda
genom hål till undersidan på modulen.
(Hålen syns på förra bilden)
Rälsen fixeras vid modulkant med hjälp av jiggen och
med hjälp av rälsspik (som senare skall kunna tas
bort) längs linjen.
Kontrollera att dubbelspåret håller avståndet hela
vägen längs både böjar och raksträckor.
När limmet torkat lödes rälerna fast i skruven.
Se till at avståndet på rälerna inte rubbas vid lödningen.
Förbättrad
variant
vid skarven.
En
nackdel med att låta ändstycket utgöra underlag
för skenorna vid skarven är att ändstyckets
material skulle kunna röra sig jämfört med
rälsunderlagets material beroende på ändringar i
temperatur och luftfuktighet.
Det är bättre att göra som på bilden till höger.
Låt rälsunderlaget gå hela vägen ut till
modulskarven och montera skruvarna direkt i
rälsunderlaget.
Löd på samma sätt som ovan.
Den här bilden är tagen vid en "intern"
modulskarv på en stationsmodul och har fler spår än
Fremo-skarvarna,
men tekniken blir den samma.
Även
när rälerna är lödda till skruven kan rälsändarna lätt
rubbas vid transport eller faktiskt redan medans du bygger på
modulen. (Jag vet det har hänt mig allt för många gånger och
det är inte roligt att byta ut eller försöka återställa en
krokig räl).
Se alltid till att ha en skyddande bit av t-ex masonit vid
spårskarven eller gärna över hela ändstycket om du har
känsligt landskaps material nära skarven.
Eller
ändå bättre - en extra lös modulände i 4 mm plywood
eller masonit med hål för "handtaget"
De lösa ändarna fästs med bult och vingmutter i de
ordinarie skarvhålen.