|
|
|
|
|
Börja
med att lägga en slät skiva, masonit, MDF-board eller
liknande där vattnet skall vara. Ytan spacklas och slipas för
att bli riktigt slät.
Därefter kan landskapet formas, strandkanter och klippor läggas
på plats.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
När
man är någorlunda nöjd med formen skall både landskap
och vattenytan grundmålas för att ge en bra grund till
kommande lager färg och landskapsmaterial.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
En
första toning för djupverkan har sedan gjorts med en lite
mörkare brungul ton.
De djupa avsnitten kommer så småningom att bli näst
intill svarta.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jag
har använt oljefärg eftersom jag föredrar långsamtorkande
färg när ytorna skall tonas. Penslarna är en smal
moddlare för att lägga på och tona färgen och en extra
mjuk moddlare för att efteråt släta och jämna ut
toningarna i den våta oljefärgen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ytan
lackas en första gång med vanlig blank trälack.
Innan jag fortsätter med nästa färg och lacklager skall
ballasten ligga på plats
för att inte få ner alltför mycket lösgrus och skräp på
den färdiga vattenytan.
|
|
|
top |
|
|
|
|
Sjömålning,
fortsättning |
|
|
|
|
|
|
Efter
att landskap och ballast modellerats och lagts är det dags
att fortsätta
Här har ytan slipats en första gång och ser därför lite
grå och sliten ut.
Vattnets djup skapas genom att gradvis måla mörkare och mörkare
färg.
Jag använder fortfarande oljefärg, men rör ut den i en
liten burk till en tunn halvtäckande lasur i trälacken (lösningsmedelbaserad
för oljefärgens skull).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vid
strandkanten fortsätter man ner under
"vattenlinjen" med en sandliknande färg som
ganska raskt tonas ned med brunt till riktigt brunsvart på
de djupaste ställena.
På vissa ställen tonas färgen något med grönt eller blått
för att ge en känsla av vatten. Vid klippor målar man med
grått istället för den brungula färgen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
När
lacken/färgen torkat slipas lätt för att få bort
eventuella dammkorn.
Efter varje färglager skall ett ofärgat lacklager läggas
på.
Här är andra toningslagret pålagt och lackat. (Elfenbenssvart
och brun umbra)
Eftersom den med lack utblandade färgen blir rätt tunn täcker
den inte underliggande
färglager. Detta är meningen då skiftningarna lyser
igenom och ger en bra djupeffekt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tredje
toningslagret pålagt, nästan täckande i strömfåran,
tunnare mot strandkanterna.
En å har oftast rätt branta kanter så det behövs endast
någon centimeters tonad kant utom där det skall vara lite
långgrunt, där kan två till tre centimeter räcka för
att få rätt utseende.
|
|
|
|
|
Slipning,
lackning, slipning, lackning,...... |
|
|
|
|
|
|
Att
lacka ett vattendrag tar rätt lång tid och många
lacklager blir det.....
Mellan varje lackning skall det dessutom slipas och hur kul
är det?
Men det är viktigt för att få en vattenyta utan
dammknottror från underliggande lager.
Lager med färg slipas bara försiktigt så att inte färgen
slipas bort.
Lacklager slipas betydligt hårdare, allt med fint
slippapper 320-600.
Vid slipning skall man inte bli skrämd av att allt blir grått
och randigt av slippappret.
Det ser riktigt hemskt ut men det är helt OK.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
När
man sedan putsar med fuktad trasa kommer den blanka ytan
tillbaka och de gråa slipränderna kommer inte att synas
genom nästa lacklager.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totalt
går det åt c:a tio (10) lacklager för att ge rätt
effekt.
Lite vågighet blir naturligt när man lägger lacken flödigt
och det ger faktiskt en effekt som kan likna lugnt rinnande
vatten.
Till det sista lacklagret bör man använda en helt nyöppnad
lackburk och helt rena penslar för att få så lite skräp
som möjligt, då man ju inte kan slipa i det sista lagret.
Om ytan efter några år blivit matt, kan man bättra på
med ett nytt lager lack.Det kan vara lite svårt om man även
lagt växtlighet som vass och näckrosor på plats.
Själv har jag ännu inte
någon växtlighet i mina vattendrag, men det skulle troligtvis ge ett
ännu bättre utseende på miljöerna runt vattnen.
Inspiration och idéer har jag hämtat från boken Modelltåg 93 i Jens Dahlströms artikel "Stilla flyter ån"
|
|
|
|
|
|
|