Till
ballast använder jag silad sand i olika grovlek som jag fäster
med utspätt trälim.
Jag
har på de turer jag ibland gör runt länet för
jobbets räkning hittat några ställen med rätt så
fin sand i en lämplig rödaktig kulör. Genom att sila
sanden genom silar med olika stora hål, durkslag och
för det finaste kornen - nylonstrumpor får man fram
olika kornstorlekar som kan användas för olika
ändamål.
I skala N
blir det allt från stora rullstenar ner till
makadam,grus och sand.
Vad man kommer att lägga märke till när man silar
sanden är att de olika kornstorlekarna också får
olika färger eftersom stenarna har olika ursprung. |
 |
På
stationsområdenas sidospår och lantliga linjesträckor
använder jag den näst finaste kornstorleken (liten tesil
av metallnät) Till huvudsträckor behövs nästa storlek
(vanligt durkslag).Den allra finaste sanden (nylonstrumpa) har
jag använt vid strandkanter etc
- -
- - - -
När jag lägger
ballasten gör jag så här:
Sanden sprids ut över spåret så det täcker syllarna och ett
par mm utanför på sidorna.
Med pensel jämnas sanden ut så att syllarna syns.
Sanden fuktas med pipett och vatten med ett par droppar lämplig
mjukgörare. Detta
gör att limmet sedan lättare sprider sig över hela ytan.
Som
mjukgörare använde jag tidigare sköljmedel för diskmaskin,
numera blandar jag i T-röd istället.
 |
Därefter droppas limmet på med samma pipett, det är
viktigt att all sand suger i sig av limmet.
Skölj pipetten med rent vatten om du gör ett kortare
uppehåll så att den inte korkar igen.
Det här är ett rätt tålamodskrävande jobb,
framförallt när man lägger grus på bangårdarnas
större ytor.
Limmet blandas lite på en höft, vitlim (Hobbylim eller
Trälim) 50/50 med vatten och några droppar
mjukgörare.
|
När limmet börjar
torka försöker jag få bort sandkorn som lagt sig ovanpå
sliprarna och framförallt de som lagt sig efter rälsens sidor.
Det går även att peta bort dessa korn när limmet torkat.
Banvallar:
Banvallar och banker där underlaget lutar kräver annan
teknik. |
 |
Innan ballasten läggs på rälsen skall banvallen få
sin makadam-beläggning.
Pensla på outspätt trä/hobbylim på banvallen.
Strö på lämpliga kornstorlekar så att hela banvallen
är täckt av "grus".
Här kommer de större storlekarna till användning.
Se
till att det blir ett överskott av grus eftersom allt
inte kommer att fastna vid första försöket.
När banvallen verkar färdig kan även spåret få sin
ballast på samma sätt som tidigare.
upp |
Färg:
När limmet och sanden har torkat har sanden fått en mörkare färg
jämfört med den torra lössanden.
Ibland kan färgen vara perfekt direkt men oftast ibland måste
man hjälpmåla lite för att få önskad ton.
 |
 |
En
lätt sprutmålning för att få ram den rödbruna tonen
på ett
bergslagsspår som legat länge utan omballastering |
Det
är alltid bra även om man inte behövt att måla
sanden att gå över den med en lätt
torrpensling med ljus färg för att öka
realismen. |
upp
Variant:
Vid vattendrag har
jag gjort på samma sätt som vid banvallen.
Först penslad med vitlim och sedan ströad på ett överskott
av den allra finaste sanden.
Sedan har jag försiktigt plattat till sanden så att så mycket
som möjligt skall fästa och sedan blåst bort överskottet.
Jag har sedan inte droppat på någon ytterligare limlösning
utan lämnat sanden som den är.
Det gör att den håller sig ljus som sanden skall vara på en
sandstrand.
Man får räkna med att det ibland släpper korn från sanden,
speciellt om man flyttar på eller vippar på modulen.
-
- - -
upp