Modellen
är en polyuretankåpa från danska Togdillen
som köpts via Nmodell.
Den levereras utan chassi. Nmodell har för tillfället
(sommaren 2003) tillgång till ett passande Tomix-chassi. Ett
sådant är beställt och beräknas komma till hösten. |
|
Vid
leveransen från danska Togdillen ser kåporna ut så här.
En del gjutskägg som behöver avlägsnas innan man kan måla
den.
Vid beställning från NModell levereras modellen med en byggbeskrivning
(pdf-fil) som jag i stort sett
följt, men jag har valt att göra en del förändringar med
ytterligare detaljer som lyktor, destinationsskyltar,
handräcken och plogar.
Måtten stämmer mycket väl i skala med originalet.
Taket ser för platt ut, men det är en synvilla som orsakas av
att skarven mellan taket och sidorna ligger för högt upp.
Detta fixas nedan enkelt genom att rundslipa skarven och lägga
målningen på rätt ställe.
Här är
justeringarna av vagnarna påbörjade
|
 |

|
Gjutkanten på taket har rundslipats.
Man får spackla lite i skarven mellan sida och tak.
Tyvärr verkar taket ha släppt lite till sedan jag
justerat detta och öppnat ytterligare små glipor.
(annars var det kanske jag som slarvade från början ?)
I fronten på
släpet och i motorvagnens båda ändar borras en ny
topplykta in (1,6mm styrenstav).
Större nedre lykthus tillverkade av en 1,6 och en 1,2
mm rundstav aom jag snedskurit i karossens vinkel innan
de limmats fast.
I släpets bakre ände behålls de små strålkastarna.
Destinationsskyltar tillfilade av styren monteras på
taksidorna.
Då släpvagnen ej skall ha drivning har jag gjort ett
enkelt underrede i styren till den.
I båda ändarna på underredet på detta sitter scharfenbergskoppel
(Tomix) monterade.
|
|
Handräcken
|
|
Handräcken
till dörrar och frontlucka görs av 0,3 mm mässingstråd.
Den är tunn, men är man säker på handen går det bra.
|
 |
Först
är det dags att plocka fram borrskaftet och fästa den
lilla 0,3mm borren. |

|
|
|
En
mall tillverkas som kan användas till både att
bocka tråden och borra hålen i kåpan.
Plattan är c:a 20*11mm gjord av 1mm styrenplast.
(En mall av metall håller längre, men till ett par
vagnar räcker en plastmall bra.)
|

|
 |
|
De små 0,3mm hålen placeras enligt följande:
- Första hålet 4,5 mm från nederkant
- Andra hålet 5 mm ovanför det första i rät linje
|
 |
|
Därefter
bockas tråden till c:a 5 mm bredd
Ena benet i hålet
i mitten och det andra benet viks över kanten. |
|
|
 |

|
Benen
kapas till c:a 1 mm längd, vid kanten av mallen. |
Här är ett handräcke färdigt |
|
|
|
Nu
används mallen till förborrning av hålen i kåpan.
Hålen skall sitta knappt 0,5 mm från dörrarnas kanter.
|
 |

|
Handräckena
på provas på plats.
De skall monteras efter målningen av kåpan, så spar
räckena i någon lämplig ask så länge.
|
På släpvagnen
skall det sitta ett handräcke en bit bakom de stora
skjutdörrarna. |
|
Frontluckor
|
|
Det finns
markerade frontluckor på kåpan från början.
Men för att framhäva dessa mer sätts en extra frontlucka på
plats.
Luckan är
gjord i 0,5 mm styrenplast och bockas lätt på mitten
l luckan kan
man försöka borra två 0,3mm hål.
Det går - det är ju hela 0,1mm på varje sida om hålet ;-)
(Men det går åt några extra luckor, ibland kommer borren
snett även för mig) |
Räckesdetaljer även här i 0,3mm mässingstråd.
Bockas i samma mall som övriga räcken |
Det övre räcket fästs i ett hål i luckans högra
kant (sett framifrån)
Mittstolpen i ett hål i mitten så klart |
 |

|
|
|
Till
del 2 - Målning
o detaljer ----> |
|
|
top
|