|
|
Om bygget av modellerna X20-X22 |
sidan uppdaterad: 2008-08-27 |
|
samtliga foton: Olle Frykmo |
|
Chassi
och drivning kommer från en Ibertren motorvagn. |
|
Boggiesidorna tas bort så
att bara bromsarna finns kvar och hjulsidorna syns som på förebilden. Chassiet kapas till rätt längd och nya hål för de bakre boggierna borras. Extra tyngder behövs på drivdelen för att öka dragkraften utan att tåget slirar. Strömupptagning sker för ena polen på drivdelens bakre boggie, för den andra polen från båda boggierna på släpvagnen. |
![]() |
Kåpa Sidorna är byggda i styrenplast i två skikt. Det inre skiktet i 0.7 mm värmdes i vatten och böjdes runt en form i trä. Ett par tvärväggar av 1mm plast behövs för att karossen skall hålla formen. Det yttre skiktet 0,25 mm gjordes färdigt med utskurna fönster innan det limmades fast. Taket består av skiktlimmade styrenplastskivor som filats till rätt rundning. Strömavtagarna är gjorda av styrenplaststavar. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Utbyte av drivning, strömavtagare - 2004 |
sidan uppdaterad: 2008-08-27 |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||
. | |||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||