|
|
Chassie, fönster och detaljer bortmonterade
Modellen grundmålad i grått.
Därefter en sprutning med Jecos TGOJ-gröna färg.
De extra ventilatorerna, eller vad de kan heta är monterade i takkanten, tillverkade av 0.5 mm
styren och randade med skalpellen.
|
|
|
|
|
 |
|
När
man målar modellen kan det vara bra att tillverka en
hållare med fot som står stadigt när man sprutmålar
och så att man inte behöver hålla i den våta färgen.
Foten görs
lagom bred så att kåpan precis går på, sitter stadigt
men ändå är lätt att få bort vid behov.
Breddjusteringen av foten görs med kartong eller papper.
När jag började med konverteringen fanns det inga
färdiga dekaler till RC 2:an.
Därför har jag även målat de blå fälten med Jeco:s
TGOJ-blåa färg.
Maskeringen var ett verkligt pillgöra med smala
tejpremsor för att spara ut det gröna under dekoren.
Den grå färgen är en blandning av två grå färger: Humbrol
96 och 40.
|
|
|
 |
Till
vänster:
Efter målningen kompletteras taket med en vit
"burk" här gjord av styrenplast.
På grund av undermåliga rutiner i lokverkstaden fick
även signalhornen bytas.
De små orginalhornen försvann någonstans på
källargolvet :-((
Nedan:
Chassiet
behöver inte ändras så mycket.
Samma grå färg som på kåpan samt röda plogar med gul
kant längst ned.
Det finns en extra broms baktill på ena boggien på varje
sida, den skall tas bort. Behövdes troligtvis i det lite
mer kuperade Österrike |
|
|
|
|
Sedan
försökte jag att tillverka dekaler till loket.
Jag
använde dekalpapper för bläckstråleskrivaren till
dekalerna trots att jag haft
en del problem med detta papper. Dekalerna har efter
fastsättning blivit suddiga och fläckiga.
Ett annat problem är att bakgrunden måste vara vit för
att det skall bli riktiga färger. Här till höger
dekalarket med TGOJ-loggan samt namn och litterabeteckning.
|
|
 |
|
|
|
Det
blev tyvärr stora problem med dekalen för TGOJ-loggan. Dels
måste färgen göras betydligt mörkare, då den efter
blötläggningen fått sitta en stund blir betydligt blekare, men
det stora problemet är att underlaget är räfflat.
Dekalpappret skall helst inte vikas eller ens böjas vid
hanteringen eftersom skyddslacken då kan skadas och det
vattenlösliga bläcket flyter ut och blir suddigt. Allra värst
är det att som här, vilja ha dekalen på en räfflad yta.
|
 |
|
 |
Här
har dekalen just kommit på plats efter badet.
Skarp och tydligt läsbar. |
|
Men
se här.... När dekalen suttit ett tag och börjat smita
åt runt räfflorna har lacken spruckit och dekalen blivit
förstörd. Jag har provat med både tunnare och tjockare
lack, samma resultat. |
|
|
|
|
 |
Lösningen
på på problemet med dekalerna kom i december när
NModell presenterade sina nya dekalark för ommärkning av
de fd ÖBB RC-loken.
Jag använde sidodekalerna och de vita texterna från
dekalarket men behöll den målade randningen. Färgen
stämmer nästan, tyvärr var dekalerna lite ljusare än
Jecos TGOJ-blåa färg.
|
|
|
 |
Till
vänster:
Mina egna textdekaler blev däremot mycket bra.
Bokstäverna i namnet och litterabeteckningen är
endast 0,6mm höga.
Till höger:
Från dekalarket har A-ändesmarkeringen och
fordonsdata-fältet använts. |
 |
|
|
Om man
skulle börja från början skulle det räcka med att måla loket
i den ilsket grön TGOJ-färgen och sedan använda NModells
dekaler för märkningen. Det hde sparat mig mycket arbete. |
|
|