|
|
LMV
Under 1970-talet byggde SJ om en mängd Y6/Y7-motorvagnar till banarbetsfordon, framför allt till liftmotorvagnar som används vid kontaktledningsarbeten.
Det här är den nyare versionen där ena änden byggts ut med en
helt platt förarhytt.
Har tidigare haft litterabeteckning Qgz
På bilden syns LMV 1926 fotograferad vid Fagersta C i december 2003.
Mer information om vagnarna finns bl.a på Jarnvag.net
|
|
Tillverkningsår: 1957-1960
Ombyggnadsår: 1981-1983
|
Längd: 17,5 meter
Hjulbas: 10,7 meter
Axelföljd: B´2´´
* Uppgifter
från Svenska Lok och Motorvagnar
|
|
|
Nästan färdig modell
|
|
|
|
|
Modellen blev ett riktigt blandbygge.
Den etsade kåpan kommer från Entec.
Takdetaljerna är hembyggda någorlunda efter förebilden
med tillskurna etsade galler och övriga detaljer gjorda med
styrenstrips i olika dimensioner.
Lykthus och detaljer på
sidorna är också gjorda i styren.
|
top
|
|

|
Lite
material inför bygget av Svabo-lift och plattformar.
Själva lift-konstruktionen är byggd av styren, tillskurna 0,75 bitar
och strips i olika dimensioner.
Gallren kommer från slaktade gallerstängsel och vägskydd från några
tidigare etsark.
|
|
De
båda Entec-kåporna, som egentligen kom från Entecs skrotlåda
och var egentligen tänkta att bli uppställda som nedklottrade vrak
någonstans på banan.
Men nu som istället blev föremål för revisioner istället.
Den vänstra en X16-kåpa som nu kommer att bli en PMV och den högra
en rejält värmd LMV-kåpa.
|
|
|
Vagnsidorna
förstärktes med 0,75mm styrenskiva för att räta upp böljegången.
I fronten syns den spackelmassa i form av "knåd-epoxi" som
behövdes
för att fylla ut hålet för den rundade takkanten.
|

|
|
Här
syns fronten efter slipning, men innan hålet för den övre
lyktan är uppborrat. |
|
|
|
|
|
Provmontering
av plattformar och lift på LMV-taket.
|
|
|
Ett
första försök visade sig bli mer likt en dansbana än en takplattform
eftersom jag använt för grova strips till staketet..
|
|
Tunnare
strips, 0,25*0,5 mmi staketet.är klent och känsligt men ser
bättre ut.
Fler
detaljer har också kommit på plats:
Lyktor av tillkapade styrenstrips, sidolådor och utbyggnaden för
toaletten.
|
|
|
|
Målad
och med gott om smådetaljer på takbryggan.
Grundfärg och
takfärg:
Grå Metallprimer
Banverksgul,
kåpan:
SMJ / Precision Paint Gul 74 med ett antal droppar Humbrol 22 vit .
Banverksgul, Svaboliften
Humbrol 69 blandat med ett par droppar 22 vit.
Svaboliften på modellen har, liksom förebildens LMV 1926, kvar en
äldre variant av banverkets gula färg. |
|
|
|

|
|
Fönsterglas
för de plana fönstren på långsidor och den platta änden
gjordes av OH-film.
Frontfönstren fick göras på annat sätt.
En hinna av blank klarlack "spändes" med hjälp av
pensel över respektive fönsteryta.
Lacktyp - Ocean Super Gloss - Vattenbaserad |
|
|
|
|
Ibland
är timingen god. Lagom när kåpan var färdigmålad och
detaljerad kom underredet hem.
Det är samma Tomix-underrede som används till de tidigare
Y6:orna från Nmodell/Togdillen.
En del justeringar skall göras plus att lite smågodis från
Entecs etsplåt skall sättas på plats.
Plastöverdelen kapas av i framkant för att rymmas i den rundade
nosen, tapparna på ovansidan kapas till lagom höjd för att
bära kåpan i rätt höjd.
De befintliga boggiesidorna kapas bort med kapskiva och de
spetsiga axeländarna slipas ned i nivå med hjulsidorna så att
de etsade hjulsidorna kan limmas på plats.
Ett par 0,75mm styrenbitar läggs på i båda ändarna fpå vagnen
för att ge
rätt monteringshöjd åt plogarna och även där de nya små
etsade boggiesidorna senare skall fästas.. |
|
|
|
|
|
Boggierna
i närbild med de nya etsade detaljerna från Entec-plåten,
hjul- och boggiesidor med omisskännlig Y6-smak.
Nedan har detaljerna kommit på plats.
|
|
|
|
|
|
|
Monterat och klart.
|
|
Mera
detaljering:
|
|
Svaboliften
kompletterad med regleringsslangar i form av svart sytråd
och märkt med egna dekaler.
|
|
|
|
På
takbryggan finns allehanda smådetaljer som: |
|
|
-
Verktygs-
och förvaringslådor
-
Förvaringsrör
-
Diverse
byggdelar till luftledningsbryggor
-
Isolatorer
för luftledningen
-
En
trädgårdsoffa för allmänt välbehag
Allt
hämtat från fotografier från olika vagnar.
|
|
|
|
Vagnen vid
sin första tjänstgöring vid Skultuna station.
|
|
|
|
|
|
|
top
|
|
|
Samtliga
bilder från Fagersta C i december 2003.
|
|
top
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
top
|
|
När
Banverket kom till byn
En liten historia om vagnarnas första uppdrag
|
|
Det
tog Banverket nästan exakt fem månader att ta sig en titt
på de omfattande skador som drabbade
kontaktledningsbryggorna i samband med transporten från
modulmötet på Järnvägsmuseét i oktober. Tydligen
har återställningsarbetet inte prioriterats utan man har
tillfälligt löst problemet med att sätta in diesellok i
godstrafiken och persontrafiken, ja den lade man helt enkelt
ner.
|
|
|

|
|
Men slutligen så är dom här, med en nyreviderad tjänstevagn
för inspektion.
|
|
|

|
|
Det har till och med kommit slipsnissar med bil från
centralkontoret.
|
|
|
|

|
|
Senare
under dagen anländer även en liftmotorvagn till
stationsområdet.
|
|
|

|
|
Skadorna inspekteras från alla håll och kanter och det följs
tydligen av ivriga diskussioner om vilka åtgärder som
skulle kunna sättas in.
|
|
|

|
|
Lokalpressen har sin man på plats för att dokumentera det
gästande sällskapet under inspektionen.
|
|
|
|
|
Nu
kan man ju undra varför man skjutit så länge på att
reparera skadorna.
Ryktet säger att man inte hade några tillgängliga
arbetsfordon tillgängliga på distriktet och det ligger nog
en viss sanning i dessa påståenden.
Så den senaste tiden har det jobbats febrilt i verkstaden
med att göra revision på ett par näst intill skrotfärdiga
rälsbussar som nu kunnat sättas in i tjänst.
Men man skall väl inte ropa hej förrän......
Det räcker ju inte med en inspektion för att arbetet skall
börja. Nu måste det till prioriteringar och omfördelning
av resurser. Vi vet ju att personalen gärna smiter iväg
och jobbar åt metallverkstan där man i smyg håller på
att konstruera en replik av ett gammalt Hg-lok.
|
|
|
top
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|