Intro Första kameran Andra kameran Fler motgångar Sista gången gillt Jämförelse mellan FBC-systemen Provfilm

Försök med trådlösa kameror - videoupptagning från banan

sidan uppdaterad:  2013-06-29  


 
I samband med att jag planerar att riva och stycka upp de gamla Skultunamodulerna, tänkte jag försöka dokumentera dessa innan de rivs.
(Valda delar skall återanvändas på de nya moduler som skall byggas när jag nu fått möjlighet att sätta upp anläggningen hemma)

Tanken är att även spela in och klippa ihop en del videsnuttar över anläggningen. Förutom att de flesta kameror och mobiltelefoner idag har hyggliga videofunktioner inbyggda finns det ju även små trådlösa videokameror som t.o.m skall kunna gå att montera på N-skalevagnar. 

Det vore värt ett par försök och se om det går att få till en "cab ride" funktion till ett par olika ändamål:

  1. Dokumentationen av de gamla Skultunamodulerna 
    Då skulle vanliga videosnuttar kunna kompletteras med några sekvenser med en "cab ride" från förarplats.
  2. Kul extra funktion att ha med på utställningar, som i Gävle.
    Inbyggd kamera i ett av de tåg som normalt går i pendeltrafik på utställningabanan och visa denna vy på en skärm.

Jag siktar alltså på den trådlösa varianten av kamera för att kunna ha on-linevisning av vad som händer på banan under en utställning.
Det ger förmodligen sämre bildkvalitet jämfört med att ha en kamera som spelar in på minnesmedia, som vore idealet om man bara skulle spela in video. 
Däremot skulle förmodligen utrustningen för en inspelningsbar variant fortfarande vara för stor för att få plats med i ordinarie vagnar
och den går som sagt inte att använda för on-linevisning på en skärm under körning.


 
Det som kan tänkas ställa till problem, när man skall använda detta i skala N borde vara:
  1. Måtten:
    Utrustningen skall få plats, helst i ordinarie vagnar.
  2. Strömförsörjningen
    Den måste vara tillräckligt bra för att ge en stabil bild för on-linevisning på skärmen.
    Provar både batteridriven kamdera och en som hämtar ström från rälsen.

Och problem har det blivit: 
På kort tid har jag gjort av med tre kameror och för tillfället har jag ingen fungerande !!!!!!

Det största problemet är inte att bilden kan bli lite "hackig" om strömupptagnigen tillfälligt blir lite sämre eller "radiostörningar" från rälsen
Problemet är att kamerorna som hämtar ström från rälsen är väldigt känsliga för det minsta lilla mikroavbrott och startar genast om för minsta lilla störning. Det är något de tydligen inte tål och de går helt enkelt sönder av för många täta "on-off" :-((((

De skulle behöva kompletteras med någon form av "strömbuffert" för att klara att köras på N-skalespår.
( i alla fall på mina spår som väl inte är helt perfekta).



Men trots allt hann jag (nästan) spela in alla "cab rides" jag behövde för dokumentationen.............
Jag hade bara en sista omtagning kvar att göra på sista filmsekvensen, då den tredje kameran lade av..........

 

Första kameran

top

 
   Trådlös minikamera från SJT Enterprises, inköpt via micromark.com
 Det första minikameran som jag hittade kunde drivas antingen med batteri eller med upptagning från rälsen.
Jag valde batterivarianten, då jag redan hade farhågor att det skulle kunna bli en del avbrott i bildvisningen vid t.ex växelgator där vagnarna lätt kan tillfälligt tappa strömupptagningen.
Första tabben
 I reklamen stod det att den passade bra för inbyggnad även i N-skaletåg.
- Men om man hade läst specarna lite bättre hade man noterat att bredden var 22mm och normal bredd i skala N är 19-20mm 
   
Det fick alltså bli ett specialbygge med öppen placering 
och det var kanske lika bra eftersom ett 9-voltsbatteri också är "lite" större än normalhöjden på en N-skalevagn.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vid leveranskontroll hade jag problem att få kontakt med kameran. 
Det visade sig bero på glappkontakt i den (i sammanhanget) stora strömadapterkontakten (se bilden ovan)
Nu visade det sig att de spelade mindre roll, man blev i alla fall tvungen att göra om anslutningen och ta bort kontakten och den stela kabeln för att få plats på en vagn. 
Andra  tabben
  
I instruktionerna påpekade leverantören att man "Aldrig skulle kapa anslutningssladden". :!: :!:

Sagt och gjort: Jag började alltså att kapa sladden för den var ju för stor............

Orsaken till varningen var att det sitter ett litet kretskort inbakat i kontaktens plasthölje. Kretskortet begränsar strömmen till kameran.
Om man ansluter kameran direkt till 9 voltsbatteriet blir det ett hål någonstans i kameran där den magiska blå röken som driver kameran pyser ut och kameran går aldrig mer att använda
Troligtvis är det många som redan provat på denna operation. Själv uppmärksammade jag givetvis inte varningstexten förrän jag stötte på något hårt i kontakthöljet :o  Men jag lyckades med stor försiktighet att skala rent runt kretskortet utan att skada det.

Så här blev det i alla fall
 
På en lätt modifierad trailertranportvagn från Fleischmann monterades kameran med den nedbantade anslutningskabeln och ansöts till ett 9-voltsbatteri som göms i en hög container. Ekipaget liknar något som skulle kunna komma från ABB i Ludvika.
   
Hela uppsättningen med prylar som behövs:
- Kamervagnen med 9-voltsbatteri
- Den trådlösa mottagaren
- Diverse videosladdar
- Teratec Videograbber för att ansluta till datorns USB-ingång.

Så här långt var allt frid och fröjd och bilden blir riktigt bra.
------------------------------

Men det visar sig sedan att vid körning på spåret tar den "strippade" kabeln eller något annat i paketet åt sig för mycket störningar från rälsen och efter ett tag blir bilden allt fladdrigare.
Troligtvis har anslutningarna vid lödningarna på det lilla frilagda kretskortet tagit skada och blir allt sämre för varje gång kabeln rubbas när man ansluter/tar bort batteriet.

Exempelbilder kommer längre ner..........

Så här såg ekipaget ut strax före sin första lyckade kamerakörning på banan.

   
Andra kameran 

top

Precis när jag fått hem den första kameran kom ett tips på Svenskt MJ forum om en andra minikameror med mindre mått.
Och här en direktlänk till FBC-maschinen.de som hade an som skulle kunna passa mig.  
Så trots att den första inte var färdig beställde jag omgående kamera nummer två.

Den hade rätt mått för att kunna byggas in någon av de A7/B7-vagnar jag höll på att bygga.
Med byggsatsen förjer bl.a ett kretskort för att hämta strömmen från rälsen, skyddsfolie mot störningar och lite kontaktbleck för att montera på den vagn man väljer som bärarvagn.

Jag hade ett överblivet underrede till en variant av Fleischmanns Eurofimavagn.
Den typen av vagn har redan förberett för strömupptagning till innerbelysning så det räckte med att komplettera med tillhörande strömupptagningsbleck som trycks upp mellan vagnsaxlar och fästskruv.

 
Sedan fick man kapa ner de stora U-formade metallbitarna som sitter inne i kupén och som skruvarna är fästade vid för att senare få plats med kamera och kretskort. 
Metallbitarna är av vitmetall vilket jag först senare upptäckte när lödningarna till kamerans anslutningskablar med förödande resultat släppte.
För att komma runt detta borrade jag då ett litet hål genom metallbiten för att kablarna fästa kablarna lite mer ordentligt.
 
Vid visning på skärm vill man ju helst att kameran skall sitta i framänden av tåget.
- Det skulle gå att ordna i en motorvagn, men det fanns ingen möjlighet att bygga in kamerna i någon av mina färdiga Reginor.
  Och i N-skala kan det bli rätt fult om man försöker göra en öppning i fronten på en motorvagn, om inte fönstren passar kameran.

Det fick alltså bli inbyggnad i en personvagn, men då blir det ju längst bak i tåget.........om inte.........

SJ byggde ju tre stycken manövervagnar AFM7, fula som stryk, med en RC-loksliknade manöverdel.
En sån vagn skulle det ju inte göra så mycket att förula med en kameraöppning.

Någon sådan kaross hade jag ju inte tagit fram, så till att börja med kunde man ju prova med att kapa änden på en vanlig B7-kaross 
och bygga en hyttände av papp för att prova.
Resultatet blev över förväntan.
Kameran passade så bra att den kan placeras vid ena fönstret och man kan
bibehålla frontens utseende utan modifiering.

Sen återstår att ta fram en singel etsplåt för denna vagn
för att ersätta pappfronten.
Men det få bli någon gång, lite senare.........
Fler motgångar och modifieringar

top

 
Problemet med de slarvigt anslutna kablarna mot vitmetallsfästena kombinerat med att vagnen tillfälligt tappar strömupptagning i växelgator eller kurvor där vagnen skevar och tappar strömmen orskade ganska snart, redan efter c:a 15-20 minuters provkörning, att kameran gick sönder. 

Den tålde inte att att slås av och på så många gånger med så täta intervaller.
Plötsligt var bilden bara grön, skrikande ärtgrön. Jag trodde det var kretskortet, men leverantören menade att det var kameran som mådde dåligt.
 
 
Inte mycket att välja på om man ville komma vidare. Jag beställde en ny kamera, bara kameran utan mottagre och övriga prylar.
Och mycket riktigt, den nya kameran fungerade utan problem vid test på sidan av spåret.
På bilden ovan ligger den sorgligt avsomnade kameran bredvid. 
 

Men det fanns mer att åtgärda för att föresöka förhindra liknande problem.
 
 
För att försöka säkerställa strömupptagningen monterar jag in strömupptagning i en B7-vagn som kan anslutas
via kabel och en kontakt till kameravagnen.

Men dessa åtgärder var ändå inte nog..........
Fler modifieringar och motgångar.

top

 
Nu fungerade kameravagnen klanderfritt (ett tag) och jag kunde göra de inspelningar jag hade planerat för att dokumentera de gamla modulerna.
Jag hann göra ett 30-tal kamerakörningar (inkl omtagningar) tills jag skulle köra en sista omtagning för den allra sista filmsekvensen.

Då orkade inte kameran längre.............

Jag hade märkt att det trots dubbla vagnar ändå blev många små mikroavbrott (och omstarter av kameran) under körning.
Speciellt på gamla Skultunamodulerna som på vissa ställen har bankade kurvor där vagnarna skevar.

Det gick lite bättre sedan jag placerat rätt mycket extra tyngd på vagnarna, men då hade det redan varit för många kameraomstarter
och det var egentligen redan "rökt"
Den här gången blev bilden inte grön - Nu blev den upp-och-ned samt svartvit med ngativ visning, alltid någon omväxling.
 
Blir det en fortsättning?

top

 

Jo, troligtvis beställer jag ytterligare en kamera av samma sort, men först efter att ha diskuterat problemen med leverantören.
För att fungera tillfredsställande i N-skala (om inte rälsen är oklanderlig) skulle enheten behöva någon form av spänningsbuffert.
Eftersom jag inte alls är hemma i elektronikvärlden, vet jag inte vad som finns eller kan göras, men jag vet vilekn funktion som saknas.

I vilket fall som helst kommer jag att förbereda ytterligare en eller två B7-vagnar med strömupptagning för att koppla samman med
kameravagnen och på det viset ytterligare fördela strömupptagningen över en längre sträcka.

 

Lite jämförelser 

top

Här visar jag båda systemen vid datorn.
Till vänster kamervagn och mottagare från FBC-maschinen där både kamera och mottagare har betydligt mindre mått.
Till höger den från SJT enterprises.
Båda kan använda samma "videograbber-enhet" för att ansluta till datorn (fast bara en i taget förståss) 
 

 
Jämförelse av bildkvalitet (så länge kameran var OK) 
Den större batteridrivna kameran från SJT har bättre omfång,
färgåtergivning och upplösning

 

Men just nu ser det ut så här när kameran placeras på spåret.
Den tar in mycket störningar och det kanske kan vara glappkontakt
någonstans i det "strippade" anslutningspaketet. 
  
Kamer från  FBC-maschinen har lite sämre optik, men ändå tillräckligt bra
för mina behov.
Kvalitén påverkades inte heller av yttre störningar från signalerna i rälsen
så bilden var stabil så länge kameran inte råkade ut för avbrott i strömmen
Men så här slutade kamera nummer tre efter att ha gått sönder.
Bilden upp-och-ned  och återgivensom svart-vitt negativ
Slutet gott - Fjärde försöket 

top

Fjärde försöket, tredje kamerassystemet

Efter en del kontakter med FBC gjorde vi tillsammans en åtgärdsplan.
- De hade hittat en åtgärd för att förbättra egenskaperna på strömmodulen.
- De hade dessutom släppt en ny kameratyp med bättre upplösning.
  (både "lite" dyrare och betydligt svårare att koppla ihop på egen hand)

-Jag skickade in det trasiga kamerasystemet för uppgradering och byte av
  den brända kameran 
- Beställde även montering av den nya HD-kameran på ett vagnschassie
   där FBC monterade samman både kamera och strömupptagning på vagnen.

- Det visade sig att förutom bristerna på strömmodulen hada jag klantat till
   det vid lödningen och fått en mikroskopisk tennplutt att kortsluta en krets
   och det var förmodligen det som brände kameran.

 

    Det nya HD-systemet monterat på den främre vagnen.
    Den bakre vagnen är en extra strömupptagningsvagn som jag kompletterat med strömupptagning på samtliga axlar och kopplat samman med
    med Kroiss-koppel för att ytterligare förbättra strömupptagningen.
   
    Som avslutning är det dags att montera karossen på kameravagnen. 
    Etsplåten son används är en specialvariant av plåten från SJ:s 80-talsvagnar, manövervagnen AFM7.
    

   Vagnens ena ände är ersatt med ett Rc-loksliknade hyttparti
  
  
Till den främre takänden slipades en gjutmall av en liten bit blå markisolering
till gjutningen som gjordes i en engångsform med epoxi som gjutmassa.
  
   Efter en del slipande och spacklande fick taket rätt form
   och det börjar bli dags att montera samman delarna
   
Ett plogpaket som kommer från Swed-N:s detaljsats för Rc-lok kunde användas efter lite komplettering med 0,4 mm styren.
  
   
   Kameralinsen passar lagom in i öppningen i högra vindrutan.
   
   

 
Jämförelse av bildkvalitet mellan FBC-systemen                                                                                                                            top
  
Efter leveransen från FBC hade jag nu funktion på två kamerasysteme, även om det bara var det nya som var monterat på vagn än så länge.
   
Bild från det lagade "gamla" kamerasystemet

 

Samma vy från det nya HD-systemet.
Lite mer vidvinkelvy och viss skillnad i färgåtergivning. 

 
Att tänka på när det finns trådlösa nätverk i närheten 
  
Under de nya proven med båda kamerasystemen fungerade det gamla systemet bra redan vid första försöket.
Det nya systemet stördes av ett irriterande brett rullande band över hela bildbredden, mer eller mindre, beroende på var i rummet mottagaren sattes.

Efter en del funderande provade jag att stänga ner mitt trådlösa nätverket, och störningarna försvann på en gång.

Både kamerasändaren och det trådlösa nätverket arbetar på 2,4 Ghz bandet (där även många andra typer av trådlösa enheter arbetar, förutom att mikrovågsugnarna sprider sina vågor)
------------------------------------------------
På den gamla kameran fanns möjlighet att ställa om mellan 4 olika kanaler, men på den nya saknades möjligheten att på ett enkelt sätt byta kanal.

Lösningen här hemma blev att istället ställa om kanalerna på mina trådlösa sändare tills störningarna försvann.
Det fungerar ju i hemmiljö (om man vet hur man ställer om sitt trådlösa) men om man vill ha med kameran och köra visning i andra lokaler
där det finns trådlösa nät, är det med största säkerhet inte möjligt att få ägaren att ställa om kanalerna i det trådlösa nätverket........

Jag kollade detta med FBC och de hade också just upptäckt begränsningen och via tillverkaren fått reda på att det går att ställa om kanaler
men då måste lödkolven fram och man måste löda om vid några mikroskopiskt små lödställen.
Dom själva hade bara en kille som kunde löda så små detaljer, och då jobbade de med att löda.........

Alltså inget alternativ, framförallt om man skulle behöva ändra fram och tillbaka...........

Det är alltså bara att hålla tummarna och hoppas på det bästa om man skall köra i olika lokaler:
 att dom ännu inte hunnit installera trådlöst
 eller att närmaste sändare sänder på en kanal en bit ifrån kamerans kanal.





   


En provfilm med nya kameran                                                                                                                                                           top
 
Slutligen kan jag visa några filmsekvenser från provfilmningen med nya HD-kameran