 |
|
Samtliga
tre enheter gick slutligen att få ihop med rätt bra resultat.
Skarven på manövervagnen syns lite diskret i nosen |
|
|
|
 |
|
Monteringsordningen
på detaljerna blir lite dum, beroende på det sätt jag tänkt
montera fönster och yttersidor.
På Reginatågen har jag satt de långa fönstersjoken" i ett
nedsänkt spår på utsidan.
X2000 har separata infällda fönster som blir svåra att montera
på insidan som på grund av konstruktionen inte blir åtkomlig.
Här kommer fönstren att monteras i det långa spåret på
ytterväggens insida innan väggen monteras.
Det betyder också att väggavsnittet mellan fönstrena behöver
målas redan innan fösntren monteras för att slippa maska av alla
fönsterrutor, vilket är ett eländigt pilljobb som jag vill
slippa. Många fönster blir det.........
Som tur var skall resten av väggarna behålla sin metallfärg, bara
täckt av av klarlacken. (Speciallack för metallytor)
|
 |
|
Fönsterpanelen
målad med X2K-grått som fick blandas till.
Humbrol grå 127 blanad med rätt mycket vitt och ett tiotal droppar
blå 47 för att hålla färgtonen lite "kylig". |
|
|
110808 |
 |
|
På
ytterväggens insida är det nedetsat ett 5 mm spår där en
fönsterremsa limmas fast.
Remsan är gjord av OH-film och målad med kraftigt utspädd blank
svart Humbrol så att rutorna blir mörkt tonade. |
| |
|
|
 |
|
Yttersidorna
limmade på stommen.
Nu får man försöka
skydda fönsterdelen med maskeringstejp under det fortsatta arbetet. |
| |
|
|
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Belysning?
Spännande prov med nya minimala LED:ar |
|
110808 |

|
|
Det här
skall bli intressant at börja exprimentera med.
Jag hade tänkt att ordna frontbelysningen med ljusledare precis som
med Regionorna, men med kåpaans konstruktion skulle det ha blivit
näst intill ogörligt.
Efter tips på
Svenskt MJ-forum kom jag över dessa LED:ar.Minimala med
färdiglödda anslutningar till överkompligt pris.Hoppas att
funktionen är OK också.
Vit led till vänster och röd till höger.
Lite skillnad mot de stela ljusledarna. Nu skall jag väl inte kunna
klaga på att det finns för dåligt med plats ia alla fall.
T.o.m. i N-skalan är
dessa pyttesmå.
Tur att de har 15 cm långa ledningar annars skulle man tappa bort
dom på en gång.
Men det går nog åt några dagar i labbbänken för att testa.
|
| |
|
110809 |
 |
|
Den
labbplanka jag använder vid belysningsprov.
Grön markering .
- Dekoder inlödd mot plint
Vidare koppling mot plint med förkopplingsmotstånd
Röd markering
- slutänden på de tunna trådarna med lysdioderna |
| |
|
|
 |
|
Här lyser
lysdiodrna för den röda slutbelysningen.
Storleken på dioderna syns i de röda markeringarna där
de vita släckta LED:arna finns.
Med den minimala storleken finns alla möjligheter att
få in samtliga 8 dioder i lyktgluggarna i fronten på X2000.
Men stor försiktighet behövs när man hanterar de små dioderna
med de inlödda sladdarna.
Det är ytterst lätt att bryta av en lödning.
(Det tog mig bara 7 minuter innan jag lyckades
första gången) |
| |
|
|
 |
|
Helljus
med två vita dioder. |
| |
|
|
 |
|
Samma
lyktor men nu dämpade med större motstånd.
Ökat från 0,7 till 2,7 Kohm
Skillnaden syns inte så tydligt på bild.
Halvljuset skall kopplas med fyra seriekopplade dioder.
Nu återstår att konstruera någon lämplig infästning i fronten
för att fixera dioderna och täcka ljusläckage.
När väl fronten satts på plats på kåpan kan man tyvärr inte
komma åt ljuspaketen igen som det ser ut.
|
|
|
|
|
| Fortsättning,
belysning |
|
110912 |
 |
|
Efter ett
uppehåll på en månad är det dags igen att fortsätta med
belysningen.
För att montera de
små LED:arna har jag byggt en "kassett" som när allt är
sammankopplat skall monteras in mot frontplåten.
Det finns fyra
"lysgluggar" i fronten, var och en får ett eget rum i
kassetten.
Tanken är att jag
skall fixera dioder och anslutningskablarna så att dom inte bryts
eller lossnar under den fortsatta hanteringen.
Jag tänker prova med
att använda klar epoxi som får omsluta diod och de första
millimetrarna av kablarna. |
|
|
|
 |
|
Så
här blev det.
Det sitter en LED ovanför varje röd punkt.
Dom kom inte helt symmetriskt.........
Det var alltså inte helt lätt.
- LED:arna är ju väldigt små att hantera.
- De jättetunna kablarna är ändå tillräckligt spänstiga för
att
rubba LED:en från önskad position så fort man släpper.
- Idealiskt är att trycka dit LED:en
just innan epoxin börjar stelna-
-(provade att använda CA för att fästa, men det gick inte bra
jag kunde inte hålla LED:en tillräcklig stilla)
|
| |
|
|
 |
|
HOPPSAN
- Visst svinn får man räkna med!.
Trots att jag var försiktig lossnade en lödning.
Det är därför man
bör fixera LED och lödningar så att de
inte bryts |
|
Efter
mycket pill och redande bland trassliga tunna kablar (jag skiftade
bara kabelpar en gång, men givetvis mitt i helljuskedjan av 4
seriekopplade LED:ar)
så har den första kassetten blivit klar och provad. Den är just
nu kopplad till en Tran Dcx75-dekoder som begränsar
ljusfunktionerna.
Den klarar den normala fram/back funktionen, men inte två kretsar
framåt (hel+halvljus).
Kassetten skall senare matas från en TCS funktionsdekoder som
klarar detta (och lite till om man skulle önska)
|
 |
|
 |
| De
fyra helljuslyktorna i kassetten |
|
och
så ljuset bakåt |
 |
|
 |
| Och
samma sak med frontplåten löst pålagd |
|
När
kassetten sätts fast skall inget ljusläckage förekomma
(hoppas jag) |
|
Inkopplingen ser i
princip ut så här vid provet. Helljuset är kopplat där
halvljuset senare skall vara
Halvljus
Dekoder ej ansluten - Motstånd 0,7 kohm - vit led - vit
led
- dekoder blå
Helljus - Dekoder vit
-
Motstånd 0,7 kohm - vit led - vit led - vit led - vit led -
dekoder blå
Förkopplingsmotståndet ökas senare vid inbyggnad i modellen
Bakåt - Dekoder gul
-
Motstånd 0,7 kohm - röd led- röd led
-
- dekoder blå
Så i slutänden är det bara 4 kablar som går ut från kassetten,
men gissa hur kabelhärvan ser ut inuti....... |
|
|
|
|
|
 |
|
Kassetten
är nu limmad på frontplåten.
- CA-lim för att fixera och Extreme Repair för att
säkra
och täta i gliporna
(målas senare svart för att hindra
ljusläckage.
En
sak är säker, arbetet gav uppslag till ett otal förbättringsmöjligheter.
Och jag vet nu hur man inte borde ha gjort eller
konstruerat.
|
|
| Så
vänder vi på paketet, nu ser det bättre ut än vid testet
med den löst pålagda frontplåten |
 |
|
 |
|
|
|
| Dags
att plocka ihop kåpor och underreden |
|
2011-09-20 |
 |
|
En miss
upptäcktes när jag skulle montera kassett nr 2.
Jag hade bara gjort en frontplåt på etsarket.
Den andra fick skäras till ur ettt par styrenark.
Inte lika snyggt och
exakt, men det är ju en provmodell :-) |
| |
|
|
|
|
|
 |
|
Här har
paketent med frontplåtar och kassetter passats in i kåpornas
fronter.
- Först med lim för
att fixera,
- därefter
grovspacklat med epoxi (JB weld)
- sedan finspackel i flera omgångar (Italeris Putty)
De små gropar som ändå blir kvar fylldes med grundfärg
som slipades ned, även det i flera omgångar |